Verkkoetnografia

VERKKOETNOGRAFIA

 

Verkkoetnografia on palvelu, jonka avulla voit selvittää mitä asiakkaat puhuvat palvelustasi. Verkkoetnografian avulla saat tuotua esiin käyttäjien tarpeet ja toiveet etsimällä käyttäjien ajatuksia Internetin syövereistä. Tämä palvelu nostaa esiin käyttäjien äänen hyödyntämällä useita eri tietolähteitä. Tietoa voi olla saatavilla keskustelufoorumeilla, harrastajaryhmien piireissä, aihetta käsittelevissä blogeissa tai lehdissä, lehtiuutisten kommenteissa tai verkkokauppojen tuotearvioissa. Nämä vain muutamia esimerkkejä mainitakseni. Verkkoetnografian avulla tämä tieto etsitään, analysoidaan ja puetaan muotoon, jonka avulla saat näkemyksen siitä, mitä asiakkaat palvelultasi toivovat.

 

Nykyään puhutaan paljon big datasta ja siitä, kuinka tietokoneet löytävät säännönmukaisuuksia asioiden välillä ja osaavat sen perusteella mallintaa asioita paremmin kuin ihmiset. Big data sopii tilanteisiin, joissa on olemassa yhdessä paikassa suuret määrät dataa.

 

Big datan ohella on olemassa myös small dataa. Tämä tieto on hajallaan siellä täällä Internetin syövereissä. Vaikka tietoa on niukasti siellä täällä, voi se olla silti tärkeää. Arvokkaaksi tämä tieto muuttuu, kun se koostetaan yhteen, käydään huolellisesti läpi ja sen perusteella muodostetaan asiasta kokonaiskäsitys. Tämä onnistuu Verkkoetnografian avulla.

 

Verkkoetnografia on menetelmä, joka koostaa tiedon muruista kokonaiskuvan. Tieto etsitään Internetistä hyödyntäen monipuolisesti erilaisia tietolähteitä. Tutkimus alkaa aihepiirin rajauksella. Täytyy siis ensin valita, mistä aiheesta ollaan kiinnostuneita. Sen jälkeen etsitään sopivat tietolähteet, joissa tästä aiheesta keskustellaan. Tarpeen vaatiessa keskustelua voidaan pyrkiä synnyttämään näille samoille foorumeille myös aktiivisesti keskusteluun osaa ottaen. Useimmin aktiivista roolia ei edes tarvitse ottaa – sivusta seuraamalla voi saada riittävän rikkaan käsityksen tutkittavasta ilmiöstä.

 

Palvelun sisältö

Vähintään 10 erilaista lähdemateriaalien koostaminen

Tulosten koostaminen kirjalliseksi raportiksi

Tulosten analysointi yhdessä tilaajan kanssa

Tulosten pohjalta laaditt kehittämisehdotukset

Kenelle?

 

Verkkoetnografia sopii kaikille palvelualan yrityksille.

TUNNISTA ENSIMMÄISENÄ ASIAKKAIDESI PIILEVÄT TARPEET

 

Jos sinä tunnistat ennen kilpailijoitasi asiakkaidesi piilevät tarpeet, voit luoda paremman palvelun paljon ennen kilpailijoitasi.

Miksi siis enää odottaa, tilaa palvelu jo tänään.

Haluatko tutustua menetelmään tarkemmin? Voit lukea blogikirjoitukseni aiheesta täältä.

Toimitus neljän viikon sisällä tilauksesta.

Onko mielessäsi jotain aiheeseen liittyvää? Lähetä minulle kysymyksesi, niin vastaan siihen mahdollisimman pian.